Geen frisse jongens, die Amerikanen…….

Als je naar de voorzieningen in de huizen kijkt, zou je denken dat de Amerikanen een proper volkje zijn. Sommige huizen hebben meer badkamers dan slaapkamers en dan staat er ook nog een jacuzzi in de tuin. In iedere Walmart of Mall kan je de boven- en de benedenboel, inclusief eksterogen, likdoorns, kalknagels, eeltknobbels en wat er verder al  bij pedi- en manicuurders kunt laten vijlen, slijpen, uitpeuteren en oppoetsen en op iedere hoek van de straat is wel een tandartsenpraktijk gevestigd. Je zou dus denken dat de boel hier wel knap wordt onderhouden.

IMG_7524Wij zijn er inmiddels achter dat de gemiddelde Amerikaan het met de orde en netheid in- en rond het huis niet zo nauw neemt. Zo kijken wij er niet van op dat er zo hier en daar nog kerstversiering aan de huizen kan worden waargenomen. En als je door de volksbuurten rijdt, zie je maar al te vaak dat het onderhoud van de tuintjes niet de hoogste prioriteit heeft. De winterschilder lijkt al jaren niet meer langs geweest, waardoor de boel een haveloze indruk maakt. En ook met de persoonlijke hygiëne lijkt de gemiddelde Floridiaan het niet zo nauw te nemen. Wij stapten deze week voor het eerst van ons leven in de Skytower in SeaWorld. Wij werden als eersten toegelaten en ons werd verzocht helemaal door te schuiven; de andere waaghalzen voor deze attractie konden dan aansluiten. Wij liepen een rondje tot we weer bij de ingang terug waren en namen plaats. Naast ons nam een gezin plaats, de moeder hield de gebruikelijke veilige afstand, zodat haar kortgebroekte bruine benen niet permanent in aanraking zouden komen met die van mij. Juist voor de deuren gesloten zouden worden, kwam nog een alleengaande man aangekuierd. Hij maakte de portier van deze attractie diets, dat er tussen mij en die mevrouw nog plek zat voor zijn dikke reet was. “He would easily squeeze in overthere….”. Ja, ja , waar heb ik dat meer gehoord. De man werd alsnog toegelaten en in plaats van een paar appetijtelijke benen van een vrouwelijke veertiger, voelde ik nu de zweterige, behaarde kuierlatten van een vreemde vent, die ook nog eens een vieze vent bleek te zijn.

Omdat de ruimte bij nader inzien toch minder riant was dan het zich aanvankelijk liet aanzien, legde de man zijn rechtervoet op zijn linkerknie. Of het zijn sneakers waren of zijn sokken….ik weet het niet maar aan de lucht die de man vanaf kniehoogte verspreidde, kon je afleiden dat een van beiden al geruime tijd geleden overleden moest zijn. Mocht de lucht onverhoopt toch van ‘s mans voeten afkomstig zijn geweest, dan zou een dokter helaas geen uitkomst meer kunnen bieden. Amputeren…! En de restanten in zoutkoepels ver onder de grond veilig opbergen, da’s de enige menselijke oplossing. Toen we boven waren met de  IMG_7489Skytower om van het prachtige uitzicht te genieten, begon de man ongevraagd maar enthousiast de attracties die je kon zien, aan te wijzen waarbij hij zijn linkerarm net even iets te ver oplichtte, waardoor een onfrisse geur uit zijn oksel opsteeg. Heb je zo’n akkefietje met een collega, dan kan je hem eerst een geschenkverpakking deodorant of voetpoeder kado doen, bij voorbijgangers ligt dit iets lastiger. Echt moedige mensen twijfelen geen moment; zij geven onomwonden aan dat betrokken buurman stinkt. IMG_7489Maar Teleton is een lafbek, zeker op die hoogte en helemaal zo dicht bij de deur, ook al lijkt hij nog zo zorgvuldig afgesloten. Hij zat de rit manhaftig uit, knipte met de moed der wanhoop maar wat op zijn trouwe Canon en zag toen hij eenmaal weer in de frisse lucht was, tot zijn stomme verbazing dat hij vanaf grote hoogte net een prachtige jump van een orca had vastgelegd. Liefhebbers kijken zelf even naar de beelden.

Teleton’s idee over de onfrisse Amerikanen wordt vrijwel dagelijks bevestigd. Kijk op een willekeurige parkeerplaats eens binnen in een auto. Het is een uitdragerij van tassen, blikjes, zakken, losliggend wasgoed, rondzwervende schoenen, honden- en kinderspeelgoed, zonnebrillen en lege snoeppapiertjes . Teleton heeft er wel een oog voor, dat moet gezegd. Vandaag een bestelling gedaan bij de hamburgertent van de Five Guys. Hier worden je frites en je burger nog kokend heet en nakend gebakken, dus moet je een ogenblikje wachten. Voor mij een Amerikaan die gulzig aan zijn rietje zoog terwijl hij wachtte. Alsof hij helemaal alleen in de foodcourt was, haalde hij bedachtzaam het rietje uit de beker en begon hij er het zorgvuldig ontwikkelde tandsteen van de laatste jaren mee van zijn kiezen te schrapen. De bek zo wijd open als het maar kon, de ogen samengeknepen en af en toe een grimas trekkend, wanneer hij kennelijk het gevoelige tandvlees raakte. Af en toe likte hij eens genoegzaam aan het rietje….Hij was zo volkomen op zijn gemak en deed alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld was. Teleton kon niet veel anders doen dan naar de grond staren; je staat in de rij, hebt betaald en dan zal je van het aangeboden cabaret genieten ook. Opgelucht keek hij op toen hij hoorde dat de bestelling van de voorganger gereed was. Twee burgers en twee frietjes kreeg hij mee….. De man liet nog even gratis zijn beker cola bijvullen, klikte het deksel op de beker en schoof het rietje zorgvuldig terug in het daartoe bestemde gaatje. Hij liep regelrecht op een tafeltje waar een zo op het oog keurige mevrouw op hem wachtte. Ze stak haar hand al uit om de beker aan te pakken want ze had zo te zien erge dorst……..Teleton had even helemaal geen trek meer, maar gelukkig vermande hij zich. Als je daar aan toe gaat geven, kom je hier om van de honger!

 

Over Teleton

Welkom op het blog van Lidy en Ton (AKA Teleton). Wij vinden het leuk dat je met ons mee leest/leeft. Voor nieuwe lezers is de stijl misschien even wennen. De trouwe volger weet inmiddels precies wat hij op dit blog kan verwachten: kleine belevenissen worden uitvergroot, grote boodschappen komen met een kleine knipoog aan bod, net als de dagelijkse ergernisjes en niemendalletjes. Kortom; het gaat vaak nergens over, maar wat kan ons dat schelen!
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op Geen frisse jongens, die Amerikanen…….

  1. Ina Snoeij zegt:

    Misschien is het een idee om een “travel” size luchtverfrisser mee te nemen als julllie opnstap gaan ?
    Wel een prachtig shot van de orka !
    Onze vrienden in Englewood genieten ook van je verhalen ….

  2. cindy1969 zegt:

    Smakelijk verhaal haha! Kan me voorstellen dat je eetlust daar wel door vermindert…
    Mooie foto van die orka!

  3. Hannie zegt:

    He gatver, zit ik net aan m’n ontbijt!

  4. Agnes zegt:

    O ton….vlg keer met onsook de sky in, kom ik wel naast je zitten, ok ben geen. 40 meer, maar alles beter dan wat je.foto’s ook weer prachtig, en je verhaal helemaal…

  5. Kijk…Op sommige momenten ben ik niet echt blij met je uitzonderlijke opmerkingsgave!
    Jakkes!

  6. Mineke zegt:

    Ach ja soms zit het mee en soms zit het tegen wie je naast je krijgt te zitten, en ik las al dat Agnes de volgende keer met je mee wil dan kan je lekker tussen Lidy en Agnes in zitten, is veel beter dan zo’n stinkfiguur naast je. Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik, op deze vroege ochtend toch weer heerlijk gelachen heb. Prachtige foto van de orca.
    Voor vandaag natuurlijk een hele fijne dag gewenst.
    grtjes Mineke

  7. saskia zegt:

    gadverdegadver…..ik bijt net in mijn boterhammetje met kaas…… Nu kan ik niet anders dan van de zomer op dit soort dingen te gaan letten en ik heb toch al niet zo veel met de niet verzorgde medemens.
    Schitterende foto toch nog genomen met de tranende ogen van de stank. Top!!
    Have Fun!!
    Saskia

  8. Aggie zegt:

    Jeetjemieneetje, hier vergaat je de trek van zeg, ik zie het al helemaal voor me. Heb verder ook niks op met mensen die uren in de wind stinken, gelukkig was het geen vlucht van 8 uur…je zal het maar hebben!!

    Enjoy!!

  9. Nynke zegt:

    Rare jongens die Amerikanen!
    Wel heel mooie foto’s gemaakt zie ik! Ik wil ook terug..
    Gelukkig is het hier nu ook heerlijk weer..
    Veel plezier nog!

    Kusjes en knuffels! x Nynke

  10. Heleen zegt:

    Ton wat een superfoto’s heb je gemaakt in het mooiste park ter wereld.

    Al kokhalzend heb ik de rest van je verhaal gelezen. Tja als je zo in het leven staat als je schrijft dan heb ik medelijden met je. Veel plezier nog.

  11. Ben Zwaan zegt:

    Getver, maar die Sky Tower levert fraaie foto’s op. had ik ook al geconstateerd.

  12. Twinmom1995 zegt:

    Ik liep weer eens achter met lezen, inmiddels weer helemaal bij.
    Er zijn al weer nieuwe vakantieplannen gemaakt en ook nog eens rond de feestdagen.
    Gaaf hoor. Het lijkt me erg leuk om dat ook eens mee te maken.
    We kunnen in ieder geval wel een indruk krijgen door weer met jullie meelezen.
    Eerst nog maar van deze vakantie genieten.
    Veel plezier nog.

  13. Rute r. zegt:

    Zag het helemaal voor me gebeuren… Tranen in mijn ogen van de pret. Hopelijk hebben de vijf venten burger iets goegemaakt. Have fun!!!
    Greetings from belgium!

Reacties zijn gesloten.